Odcięcie. Szkice wokół Brunona Schulza

Okładka książki Odcięcie. Szkice wokół Brunona Schulza Stanisław Rosiek
Okładka książki Odcięcie. Szkice wokół Brunona Schulza
Stanisław Rosiek Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria Seria: Biblioteka Schulz/Forum publicystyka literacka, eseje
320 str. 5 godz. 20 min.
Kategoria:
publicystyka literacka, eseje
Seria:
Biblioteka Schulz/Forum
Wydawnictwo:
słowo/obraz terytoria
Data wydania:
2022-02-22
Data 1. wyd. pol.:
2022-02-22
Liczba stron:
320
Czas czytania
5 godz. 20 min.
Język:
polski
ISBN:
9788379082223
Tagi:
eseje Brunon Schulz
Średnia ocen

7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli Jakub Orzeszek, Stanisław Rosiek
Ocena 8,0
Nekroprzemoc. ... Jakub Orzeszek, Sta...
Okładka książki Schulz / Forum 14 Łesia Chomycz, Marta Cwalina, Eliza Kącka, Urszula Makowska, Wiera Meniok, Małgorzata Ogonowska, Jakub Orzeszek, Wojciech Owczarski, Stanisław Rosiek, Marek Tomza, Katarzyna Warska, Mirosław Wójcik, Taras Wozniak, Zofia Ziemann
Ocena 0,0
Schulz / Forum 14 Łesia Chomycz, Mart...
Okładka książki Schulz / Forum 12 Maciej Abramowski, Marcin Całbecki, Eliza Gościniak, Ewa Graczyk, Eliza Kącka, Katarzyna Lukas, Aleksandra Naróg, Małgorzata Ogonowska, Józef Olejniczak, Stanisław Rosiek, Włodzimierz Rudnicki, Piotr Sitkiewicz, Tymoteusz Skiba, Aleksandra Skrzypczyk, Branislava Stojanović, Kris Van Heuckelom
Ocena 0,0
Schulz / Forum 12 Maciej Abramowski, ...
Okładka książki Schulz / Forum 11 Ewa Badyda, Wacław Bojarski, A. Brun, Łesia Chomycz, Maciej Dajnowski, Balbina Hoppe, Paweł Huelle, Jerzy Kandziora, Iga Lasek, Jakub Orzeszek, Marcin Romanowski, Stanisław Rosiek, Katarzyna Szalewska, Marek Wilczyński, Zofia Ziemann
Ocena 0,0
Schulz / Forum 11 Ewa Badyda, Wacław ...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
509
509

Na półkach:

Rok 2022 to podwójna rocznica Brunona Schulza: 130-lecie narodzin i 80-lecie śmierci. Nic dziwnego, że ogłoszono go Rokiem Brunona Schulza, co zaowocowało zarówno przepięknymi wznowieniami jego wiecznie żywej i inspirującej prozy, jak i interesującymi, wieloaspektowymi opracowaniami, w których zarówno autorowi, jak i jego dziełom przyglądają się najlepsi historycy i teoretycy literatury i sztuki. Jednym z najbardziej wartościowych tego typu omówień jest „Odcięcie. Szkice wokół Brunona Schulza” Stanisława Rośka.

Jakież to wydanie jest dopieszczone. W twardych, czarnych okładkach, z wytłoczonymi białymi i o kilka tonów ciemniejszymi od tła czarnymi literami, mnóstwem fotografii, nie tylko samego Schulza oraz osób i miejsc z nim związanych, ale też, co rzadko spotykane, jego rękopisów na przyżółkłych zeszytowych kartkach w delikatną kratkę. Nie mogło też zabraknąć schulzowskich szkiców, rysunków i akwareli. Do tego szczegółowe przypisy na dole strony, które objaśniają trudniejsze, mniej znane kwestie.

Niezwykle ciekawy jest już sam wstęp, w którym autor snuje przypuszczenia, co takiego sprawiło, że możemy mówić nawet o fenomenie Schulza. Jego popularność, poczytność jego utworów, których nie napisał przecież wiele, ciekawość jego prac plastycznych, wydawanych w albumach, ale też przy okazji kolejnych wznowień książek, wzrastają w postępie iście geometrycznym. Czy to dzięki legendzie, że lada moment może odnaleźć się zagadkowy rękopis Mesjasza i inne zaginione dzieła, a także listy? Czy może powodem jest tragiczny los pisarza?

Ja optuję za rozwiązaniem trzecim. Uważam, że styl Schulza nie zestarzeje się nigdy, jest tak nieoczywisty, stwarza tyle możliwości interpretacyjnych, płynnie przekracza granice rzeczywistości, by za sprawą magii, symboliki, religijnych i mitologicznych atrybutów, obsesyjnej erotyki zahaczającej o perwersję i w specyficzny sposób rozumianego dobra i zła, piękna i brzydoty i innych opozycyjnie przedstawionych obrazów świata. Zawsze będzie budził ciekawość, jako interesujące wyzwanie, zawsze też będzie poruszał wyobraźnię.

Ja również witam każde nowe opracowanie z rodzaju schulzowskich z radością i nadzieją, że dowiem się czegoś nowego. „Schulz skutecznie wymyka się swoim czytelnikom i egzegetom. Znika w mroku niedopowiedzeń i niespełnień, chowa się w tym, co nieobecne. Trudno więc Schulza zamknąć w jakiejś jednej formule interpretacyjnej, trudno czytelniczo uśmiercić. Zainicjowany przez Schulza ruch znaczeń nie ustaje.”

”Odcięcie” jest dodatkowo jeszcze bardziej interesujące dzięki licznym, prowadzonym w gawędziarskim tonie, odniesieniom Stanisława Rośka do ludzi z Schulzem powiązanych poprzez twórczość, zainteresowania i wzajemną sympatię. Informacje te są co prawda niepełne, gdyż bardzo wiele schulzowskich dokumentów, listów i rękopisów zaginęło, ale dobrze, że w ogóle jakieś są i możemy przyjrzeć się twórcy w szerszym kontekście.

Dyskurs, czy sporządzanie indeksów i komentarzy do prozy Brunona Schulza jest potrzebne, czy ingerencja owych komentatorów i znawców nie idzie zbyt daleko, czy nie zostawić czytelnikowi, bez względu na jego poziom przygotowania, całkowitej dowolności, czy też może jakoś dotychczasową wiedzę uporządkować i się nią kierować, pozostaje otwarty, i obawiam się, że nic się tu nie zmieni. Jednak warto zapoznać się z argumentami i spróbować wyrobić sobie własne zdanie. Wielka szkoda, że większość dokumentacji, która zwykle przybliża nam proces twórczy autora, uległa zniszczeniu. Tak więc „Schulz to pisarz bez archiwum, bez przed-dzieła”.

Nigdy wcześniej nie zastanawiałam się nad tym, ile można wyczytać dodatkowych informacji o autorze i sposobie jego pracy nad tekstem, mogąc studiować rękopis utworu. Tutaj mamy wiele na ten temat, choć przecież po Schulzu zostało zaledwie 6 kartek rękopisu.

Należałoby bezwzględnie zewidencjonować całą pozostałą spuściznę, także to wszystko, co ukazywało się w prasie w formie esejów czy recenzji. Każdy z tych tekstów może rzucić nowe światło na autora, wydobyć z mroku rozwiązanie choć jednej z zagadek. Weźmy na przykład problematykę mitu. Jak powstaje, czym się karmi. Mitu, który przecież jest immanentną częścią Schulza. Ten wątek przybliżają nam omówione przez Stanisława Rośka wypowiedzi Schulza na temat Piłsudskiego.

Autor podkreśla często, że proza i prace plastyczne Schulza pozostają w ścisłym związku z jego biografią. Jego zahamowania, lęki, erotyczne zainteresowania, masochistyczne skłonności są powodem poczucia wstydu i winy, które wyraźnie wybrzmiewają w twórczości. Twórczość zaś prezentuje całą gamę schulzowskich upodobań i kompleksów. Z pewnością jego dzieła nie będą rozumiane, jeśli nie przyjrzymy się im przez pryzmat życiowych zawirowań. Ile jest prawdziwego Schulza w „Sklepach cynamonowych” i „Sanatorium pod Klepsydrą”? Stanisław Rosiek i tę kwestię bierze pod lupę. Dużo więcej zaś mówi nam o sobie Schulz-rysownik.

Brunona Schulza poznajemy także poprzez jego przyjaźnie i miłości. Dzięki Zofii Nałkowskiej, Jerzemu Ficowskiemu, Irenie Kejlin-Mitelman, Deborze Fogel, Witkacemu i innym. Dzięki temu, co pisali w listach i jak później wspominali tego, którego podziwiali i któremu pomagali, jak tylko mogli.

Niewątpliwie Schulz unieśmiertelnił Drohobycz „Sklepów cynamonowych”, nadał mu rangę miasteczka-legendy międzywojnia. Dziś możemy je takim zobaczyć jedynie w jego opowiadaniach i na starych zdjęciach.

Autor zwraca uwagę na osobliwą rolę odcięcia od historii, wypisania z niej, jaka przypadkiem przytrafiła się Schulzowi. Niewiele ocalało schulzowskich dokumentów. Zaginął „Mesjasz”, który miał być ukoronowaniem jego talentu. Nie ma też śladu po jego ciele, które sztywne i martwe leżało jakiś czas na skrzyżowaniu ulic. Możemy więc zapomnieć o grobie, przy którym można by go wspominać. Czemu jednak nie ma nawet symbolicznej mogiły? Jak wiele innych historii z nim związanych, także ta pozostaje niedomknięta.

Mogę wszystkich zapewnić, że „Odcięcie” powinni przeczytać zarówno zawodowi schulzolodzy, jak też po prostu czytelnicy – wielbiciele. Oprócz wielu faktów, interpretacji, ciekawostek biograficznych, spotykamy się tu z „odczarowaniem” niektórych komentarzy, wykładni i analiz, jakie wydawały się już obowiązujące, nie do ruszenia. Stanisław Rosiek polemizuje z nimi, przedkładając własne argumenty, naprawdę przekonujące. A wszystko to czyni w sposób bardzo przystępny, a nawet dowcipny, pięknym, literackim językiem tak, że książkę czytamy z przyjemnością i zainteresowaniem.
Książkę mogłam przeczytać dzięki portalowi: https://sztukater.pl/

Rok 2022 to podwójna rocznica Brunona Schulza: 130-lecie narodzin i 80-lecie śmierci. Nic dziwnego, że ogłoszono go Rokiem Brunona Schulza, co zaowocowało zarówno przepięknymi wznowieniami jego wiecznie żywej i inspirującej prozy, jak i interesującymi, wieloaspektowymi opracowaniami, w których zarówno autorowi, jak i jego dziełom przyglądają się najlepsi historycy i...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    3
  • Przeczytane
    3
  • Posiadam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Odcięcie. Szkice wokół Brunona Schulza


Podobne książki

Przeczytaj także